מחקר ה- TAILORx – בדיקת אונקוטייפ שד

הרפואה משתנה ומתפתחת תמיד. במובן הזה שנת 2018 לא הייתה יוצאת מן הכלל. ולמרות זאת, מחקרים רבים שפורסמו השנה שינו ועוד ישנו את חייהם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם. בכתבה שפורסמה במוסף “זמנים בריאים” של ידיעות אחרונות ובאתר YNET הוצגו 12 המחקרים המובילים ופורצי הדרך שכתב העת הרפואי היוקרתי בעולם, ה”ניו אינגלנד ג’ורנל אוף מדיסין”, בחר השנה כמחקרים שעשויים לשנות את פני ההיסטוריה בעולם הרפואה.

אחד המחקרים הרפואיים ששינו את פני הרפואה - מחקר TAILORx, בדיקת אונקוטייפ שד ב

המחקר העומד בראש הרשימה הינו מחקר ה-TAILORx עם בדיקת האונקוטייפ שד. המחקר המרכזי שהוצג במליאה של כנס האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה ביוני 2018, נחשב לאחד מהמחקרים החשובים השנה אשר הוכיח כי לפחות שליש מחולות סרטן השד לא יפיקו תועלת מכימותרפיה והן כלל אינן זקוקות לטיפול הזה כדי להחלים. מחקר ה-TAILORx הוא המחקר הגדול ביותר שנערך בתולדות חקר סרטן השד. הוא נמשך תשע שנים וכלל 11,000 מטופלות. המחקר השתמש ביכולות הייחודיות של בדיקת “אונקוטייפ שד” של חברת אונקוטסט, בדיקה אשר מסוגלת לנבא את רמת הסיכון להישנות המחלה בעשר שנים ובעיקר את מידת התועלת שתפיק מתוספת טיפול כימותרפיה.

טיפול מותאם אישית בסרטן השד

מרבית חולות סרטן השד הן חולות אשר גילו את המחלה בשלב מוקדם והגידול מבטא קולטנים להורמונים ולכן נמצא שהגידול שלהן מתאים לטיפול הורמונלי בסרטן השד. אותן חולות עוברות ניתוח שבו מוסר הגידול, אך לצורך מניעה להישנות עתידית של המחלה, הן נדרשות גם לתוספת כימותרפיה שמטרתה להשמיד תאי סרטן מיקרוסקופיים ולהקטין את הסיכויים שהמחלה תחזור בעתיד כמחלה גרורתית. בדיקת אונקוטייפ שד מתבצעת על רקמת גידול שנלקחה מהגידול שהוסר בניתוח . היא בודקת ביטוי של21 גנים והתוצאות הבדיקה משוקללות לציון דירוג גנומי, מספר שנע בין 0 ל־100.

ככל שהתוצאה שהדרוג הגנומי גבוה יתר, כך הסיכון להישנות מחלה בעתיד גבוה יותר וקיימת תועלת מוכחת לתוספת כימותרפיה. מנגד, כשהציון – דירוג גנומי נמוך ניתן לפטור את החולה לחלוטין מהטיפול. הבדיקה הפכה לחלק בלתי נפרד מהטיפול בחולות סרטן השד וסייעה כבר ללמעלה ממיליון מטופלות ברחבי העולם. לאחרונה, בעקבות המחקר החשוב הזה, קבעה הרשות הלאומית לסרטן בארה”ב שאונקוטייפ שד היא הבדיקה המועדפת שיש לבצע לפני החלטה על מתן טיפול כימותרפי.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן