טיפול מותאם אישית לחולים בסרטן המעי הגס או סרטן הריאות

חידושים באונקולוגיה: אבחון מדויק יותר של הגידול הסרטני, מאפשר התאמה של תרופות לכל קבוצת חולים בהתאם למוטציה הגנטית שמאפיינת את המחלה שלהם.

במחקר חדש, שהתפרסם בכתב העת היוקרתי Nature Medicine, דווח לראשונה על שתי מוטציות גנטיות לא מוכרות הגורמות לסרטן הריאות וסרטן המעי הגס. במסגרת המחקר, שנערך על-ידי חברת Gene Panel 88 by PGDx, מכון המחקר המוביל בתחום הסרטן Dana-Farber Cancer Institute ובשיתוף חוקרים מישראל, נסרקו מוטציות גנטיות בדגימות שנלקחו מגידולים של 24 חולים בסרטן ריאות ו-40 חולים בסרטן במעי הגס. הסריקה בוצעה באמצעות בדיקה חדשנית הנקראת Comprehensive Cancer Genomics test CCGT ואשר מרצפת את ה-DNA של הגידול, מאתרת בו מוטציות באופן מדויק ומהיר ומצביעה על הטיפולים התרופתיים היעילים ביותר עבור המוטציות שנמצאו.

חידושים באונקולוגיה - טיפול מותאם אישית במחלת הסרטן

תוצאות המחקר חשפו שתי מוטציות גנטיות חדשות שלא היו ידועות עד היום: KIF5B-RET נמצאה בקרב חולי סרטן הריאה ו-C2orf44-ALK נמצאה בקרב חולי סרטן המעי הגס. משמעות הגילוי הינה זיהוי של שני סוגים חדשים של סרטן הריאות וסרטן המעי הגס. לאחר הזיהוי, הבדיקה מצאה התאמה בין מוטציות אלה לטיפולים תרופתיים היכולים לפעול ביעילות כנגד הגידולים הסרטניים. עוד נמצא במחקר, כי עבור 72% מהחולים בסרטן הריאה ו-52.5% מהחולים בסרטן המעי הגס הצביעה הבדיקה על טיפולים המתאימים באופן ספציפי למוטציות הגנטיות שנמצאו, ועל כן הטיפולים צפויים לפעול כנגד שהגידולים באופן אופטימלי ולהאריך את חיי המטופלים.

“בעבר גידולים היו מסווגים לפי צורתם ומיקומם בגוף, אולם כיום מסווגים אותם לפי השינוי הגנטי בתאים”, אומרת ד”ר ליאור שושן-גוטמן, מנהלת “אונקוטסט טבע”. “עושים זאת באמצעות היכולות לרצף מאות גנים שקשורים לתאים הסרטניים, ובזכות הטכנולוגיה המתקדמת ישנה האפשרות להסתכל על גנים רבים בו זמנית. כך גם במחקר הנוכחי – בזכות הסתכלות רחבה נמצא השינוי המולקולרי שגורם למחלה. מדובר בתגלית גדולה שמאפשרת לחשוב על טיפולים שלא היו מקובלים עד כה בסרטן הריאה וסרטן המעי הגס”.

השינוי הגנטי בסרטן הוא זה שמשפיע על אופן הטיפול. לדברי ד”ר שושן-גוטמן, “כיום מבינים שבסרטן ריאה יש תתי קבוצות וכל כמה אחוזים מהחולים בסוג מסוים של סרטן סובלים בעצם ממחלה אחרת ובהתאם מקבלים טיפול שונה. היכולת הטכנולוגית של סריקת גנים חשובה מאוד אך הקושי הגדול הוא לנתח את הנתונים. ישנן מעבדות רבות שעוסקות בניתוח נתונים אך האינפורמציה רבה מאוד”.

מתקדמים לרפואה מותאמת אישית

עולם הרפואה מתקדם בשנים האחרונות לרפואה מותאמת אישית. ד”ר שושן-גוטמן מציינת כי “המשמעות היא לקחת גידול של בנאדם, לאפיין אותו, לקרוא את כל הגנים שלו ולהבין מהם השינויים המולקולריים שהניעו את התהליך. על בסיס הממצאים בונים למטופל תוכנית טיפולים אישית, בהתאם לתת הקבוצה שאליה הוא שייך”.

בישראל אמנם השירותים ניתנים דרך מעבדות אמריקאיות, אבל התחום מפותח מאוד והרופאים בקיאים מאוד. דוגמה לכך ניתן לראות בבדיקה גנומית לסרטן השד – Oncotype DX Breast Cancer של טבע, המבוצעת בשלבים מוקדמים של המחלה. מדובר בבדיקה לחולות סרטן השד, שבה מגלים את הסיכויים להישנות המחלה והאם יש צורך בטיפולים כימותרפיים. קופות החולים בארץ אימצו את הטכנולוגיה ראשונות בעולם, כחודש לפני האמריקאים.

יש לציין כי בסרטן כל הזמן צריך להבין מהם מנגנוני העמידות של הגנים מכיוון שהמצב אינו סטטי. כיום יש בדיקה לסרטן השד, בדיקה נוספת לסרטן המעי הגס (Oncotype Colon) וישנה בדיקה לבלוטת הערמונית הנמצאת בשלבי פיתוח אחרונים וצפויה לצאת בשנה הבאה. טכנולוגיות מורכבות יותר מזהות האם יש לגידול סיכוי לחזור. לדברי ד”ר שושן-גוטמן, “משתמשים בהן בגידולים קשים בשלבים מתקדמים, ובעזרתן לומדים על מאפייני הגידול ובהתאם מחליטים על אופן הטיפול”.

יש לציין כי בדיקת סרטן השד ממומנת על-ידי כל קופות החולים ולכן כ-90% מהחולות עברו אותה, ואילו הבדיקה לסרטן המעי הגס הממומנת רק על-ידי שירותי בריאות כללית ולכן רק כ-60% מהחולים עברו אותה.

כיום התרופות נכנסות לסל הבריאות לפי אינדקציה מסוימת, אבל עם הזמן מבינים לגבי כל תרופה כי היא לא מתאימה לכל החולים אלא רק לחלקם. לכן הצעד המתבקש הוא מהלך של משרד הבריאות שבו יכלילו את התרופות בסל לפי רפואה מותאמת אישית.

ד”ר שושן-גוטמן מאמינה כי בעוד כ-5-10 שנים כל מטופל עם גידול יאובחן, ולאחר מכן הרופא יציג לו מפה אישית המותאמת לשינויים המולקולריים. במידה שיהיו התפתחויות של עמידות יאפיינו שוב את הגידול וישנו את אופן הטיפול, והתהליך ישפיע על איכות חיי החולים ועל התוחלת שלהם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן