מחקרים חדשים מרחיבים את משוואת ה-BRCA בסרטן השד

מוטציות BRCA1/2 נחקרו רבות בתחום סרטן השד במשך יותר מעשור, אך חוקרים עדיין מבקשים לקבוע על אילו אוכלוסיות של מטופלות יש לערוך בדיקות סקירה לזיהוי, ומהי הדרך הטובה ביותר לשלב מידע זה בפרוטוקולים של הטיפול.

שני תקצירים שהוצגו בכנס השנתי ASCO 2015 בחנו את השאלות הללו. במחקר אחד, חוקרים מצאו ראיות התומכות בבדיקת המוטציות בנשים בנות 45 או פחות, שאובחן בהן כל סוג של סרטן שד. במחקר אחר, חוקרים ערכו קורלציה בין תוצאות קליניות של מטופלות שאובחן בהן סרטן שד שלילי לשלושת הסמנים (טריפל נגטיב,  (Triple Negative, TNBC) עם מחקר שמציע ניתוח מסלול תיקון DNA מקיף יותר מאשר בדיקת BRCA1/2 בלבד.

בדיקות סקירה בקרב נשים צעירות יותר

תרופות פלטינום ומעכבי PARP נחקרות יותר ויותר בנשים שאובחן בהן TNBC, במיוחד בקרב מטופלות נשאיות למוטציות BRCA1/2. עם זאת, לדברי דר’ ג’ודי א’ גרבר, התמקדות בבדיקת המוטציות הידועות בלבד באוכלוסייה זו עלולה לפספס חולות אחרות שאף הן עשויות ליהנות מטיפולים אלה.

באמצעות בדיקה רחבה יותר הסורקת מספר רב יותר של גנים כגון בדיקת InVitae ניתן לזהות חולות נוספות שלהן אין מוטציות ב- BRCA1,2 אבל כן מתאימות לטיפולים מכיוון שהן נשאיות של מוטציות תורשתיות בגנים שונים. במחקר קטן, גילו גרבר ועמיתיה כי BRCA ומוטציות אחרות נמצאו בלמעלה מ-10% ממקרי סרטן שד פולשני מסוג אסטרוגן-רצפטור (ER)-חיובי / HER2-שלילי, בקבוצה של נשים שגילן פחות מ-50.

בסך הכול, 11 מתוך 106 חולות (10.4%) נשאו מוטציה פתוגנית. קבוצה זו כללה שבע חולות (6.6%) שאובחנו בהן מוטציות BRCA1 או BRCA2. גנים אחרים הקשורים לסרטן שד שזוהו באמצעות הניתוח היו ATM, CHEK2 ו-PALB2. מטופלת אחת נשאה מוטציה הן ב-BRCA2 והן ב-ATM.

“הגיל בזמן האבחון וההיסטוריה המשפחתית לא היו גורמים מבדילים בין הנשאות בקבוצה קטנה יחסית זו של נשים שאובחנו לפני גיל 50″, ציינה גרבר, מנהלת המרכז לסיכון ולמניעת סרטן במכון דנה-פרבר בבוסטון. ארגון ה-[National Comprehensive Cancer Network [NCCN, קורא לבדוק נשים שאובחן בהן סרטן שד בגיל 45 או פחות, ללא קשר לסוג הסרטן. נתונים אלה הם תזכורת להרחבת הבדיקות מעבר לחולות שאובחן בהן סרטן שד מסוג טריפל נגטיב ”.

בקרב נשים שאובחנו לאחרונה עם TNBC, מוטציות ב- BRCA1/2 נמצאות בדרך כלל בכ-25% מהגידולים שאובחנו בגיל 50 או קודם לכן, וב-10% עד 15% מהגידולים שאובחנו בגיל 60 או קודם לכן. נתונים אפידמיולוגיים הראו כי בקרב נשאיות למוטציות ב- BRCA שאובחנו מתחת לגיל 50 יש נטייה לגידולים מסוג ER חיובי בדרגה גבוהה.

בהתחשב בהמלצת NCCN לערוך בדיקות גנטיות בנשים בנות 45 שנים או פחות, “תהינו אם אנחנו מפספסים חולות שעשויות ליהנות מטיפולים ממוקדים, לוּ היו נבדקות רק המטופלות עם סרטן שד מסוג טריפל נגטיב”, אמרה גרבר. “הסתכלנו מעבר ל-BRCA כדי להתחיל לתרום לאפידמיולוגיה זו”.

בדיקה גנטית BRCA

 

חוקרים אספו דגימות דם מחולות שאובחן בהן סרטן שד פולשני, בהסכמתן. כל החולות היו בנות פחות מ-50 בזמן האבחון, ואובחן בהן סרטן שד מסוג ER-חיובי / HER2-שלילי, דרגה 3 (poorly diffrentiated), וסרטן פולשני בלבד. לאחר סינון ופסילת מועמדות בשל דרגה שגויה, DNA בלתי מספיק וסיבות אחרות, נותרו 106 חולות לבדיקה ולניתוח נתונים.

דגימות החולות הוערכו באמצעות פאנל NGS (Next Generation Sequencing), שזיהה מוטציות ב-25 גנים המעידים על נטייה לסרטן. חוקרים סיווגו רצפים שונים של קווי-גזע וסידורים מחדש נרחבים לפתוגניות.

פאנל המבחן זיהה מוטציות מזיקות ב-11 מטופלות. מוטציית BRCA1 זוהו בארבע חולות ומוטציית BRCA2 – בשלוש חולות. גנים אחרים המעידים על נטייה לסרטן שזוהו במחקר היו ATM בשתי חולות (כולל מטופלת אחת נשאית למוטציה BRCA2), CHEK2 בחולה אחת ו-PALB2 בשתי חולות.

חוקרים מצאו וריאציה אחת או יותר בעלות ממשמעות לא ידועה (VUS) בכל גן ב-47 מתוך 106 החולות. VUS התרחש בפני עצמו ב-39 מקרים, ויחד עם מוטציה בשמונה מקרים. תדירות המוטציות הייתה גבוהה יותר בקרב נשים ממוצא יהודי אשכנזי (3 מתוך 11 מוטציות, 27.3%; P = .02), גידולים מסוג פרוגסטרון-רצפטור-שלילי (27.3% לעומת 5.3% מהנשים ללא מוטציות; P <.01), ונשים שעברו בדיקה גנטית קודם לכן (81.8% לעומת 42.1% מהנשים ללא מוטציות, P = .01).

“בדיקת הפאנל זיהתה מוטציות מעבר ל-BRCA1 ו-BRCA2 בנשים שנשאו גידולים מסוג ER-חיובי / HER2-שלילי בדרגה גבוהה, שאובחנו לפני גיל 50. מחקר נוסף להערכת שיעור המוטציות בקרב נשים שאובחנו לאחר גיל 50 ואובחן בהן סרטן מסוג ER-חיובי / HER2-שלילי – מוצדק”, סיכמה גרבר.

דר’ ג’יימס מ פורד, שהשתתף בפורום הדיון במסגרת המחקר של גרבר, הסכים עם מסקנותיה. הוא אמר כי הרופאים מודעים לכך שהנחיות ה-NCCN ממליצות לערוך בדיקות גנטיות בנשים בנות 60 או פחות שבהן אובחן TNBC, אך אינם מודעים להרחבת הנחיות אלה לנשים שאובחנו בגיל 45 או פחות, ללא קשר להיסטולוגיה של הגידול.

 

“מחקר זה מחזק את הנחיות ה-NCCN, שכן הוא מראה תוצאות מעניינות מבדיקות פאנל שבהן פיזור גנים דומה באוכלוסייה זו, מה שבהחלט מצביע על כך שמחקרים נוספים עשויים להוביל לשינויים בהנחיות אלה להרחבת טווח האוכלוסייה בהתאם לסיכונים,” אמר פורד, מנהל התכנית לגנטיקה קלינית של הסרטן בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן