סרטן שד – האם כימותרפיה נחוצה?

“זה היה לפני תשע שנים. גיליתי גוש קטן שהסתתר מתחת לפטמה. לאחר סדרת בדיקות אובחנתי עם גידול בשד, בשלב מוקדם יחסית ועברתי ניתוח להסרתו. הרופא שלי רצה שאעבור בדיקה גנומית אונקוטייפ שד, בדיקה שתבדוק אם אחרי הניתוח אני זקוקה גם לכימותרפיה בשד כחלק מטיפול מניעתי. וכך, בלי שהבנתי את משמעות הבדיקה בזמנו, נשלחה דגימה מהגידול ואת תוצאות הבדיקה שקיבלתי לאחר כשבועיים לא אשכח לעולם. מבחינתי, זו הייתה הבשורה הטובה ביותר שיכלתי לקבל – התבשרתי שקיבלתי ציון 14 בבדיקה ושאני לא צריכה לעבור טיפולי כימותרפיה. באותם ימי בהלה ופחד, החששות הגדולים שליוו אותי היו למות מהמחלה ולסבול תופעות לוואי קשות מכימותרפיה בשד".

טיפול חדשני בסרטן השד

בטי היא אחת מנשים רבות שחלו בסרטן השד שהתגלה בשלב מוקדם. היא ונשים נוספות שהגידול שלהן רגיש לטיפול הורמונלי, מתמודדות עם הדילמה בשאלת נחיצות הכימותרפיה כטיפול מניעתי אחרי הניתוח להסרת הגידול. הודות למודעות ציבורית גבוהה ובדיקות סקר מרבית חולות סרטן השד מאובחנות כיום בשלבים מוקדמים של המחלה, בשלב מוקדם בו ניתן להסיר את הגידול בניתוח עם שיעורי החלמה גבוהים מאד. אצל אותן חולות שהגידול שלהם רגיש להורמונים ואינו מבטא את האונקוגן HER2 הן עוברות ניתוח לכריתת הגידול השד, אך זקוקות לטיפול מניעתי לאורך זמן שמטרתו להגדיל את הסיכויים שגם תאי סרטן מיקרוסקופיים בגופן יחוסלו. בצומת דרכים זה עולה השאלה האם כימותרפיה כטיפול מניעתי תסייע לחולה להקטין את סיכויי חזרת המחלה בעתיד. בעוד שחלק קטן מהחולות יפיקו תועלת משמעותית מטיפול זה, ברור שניתן לחסוך מחלק משמעותי את תופעות הלוואי ולוותר על הכימותרפיה. לשם כך נדרשת בדיקה גנומית שיכולה לנבא באופן מדויק את סיכויי חזרת המחלה ובעיקר את מידת התועלת של כימותרפיה לצורך הפחתת חזרת המחלה, מעבר לטיפול ההורמונלי.

בדיקה גנומית לסרטן השד - Oncotype DX Breast Cancer

תוצאות מחקר ה- TAILORx שפורסמו בשנה שעברה בכתב העת המדעי The New England journal of Medicine וכן בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה, ה- ASCO לא הותירו מקום לספק ביכולת הבדיקה ‘אונקוטייפ’ לסייע בקבלת ההחלטה מי זקוקה לטיפול כימותרפי בנוסף לטיפול הורמונלי מניעתי ומי לא. המחקר פורץ הדרך הזה הוא המחקר המקיף והגדול בתחום סרטן השד ובעקבותיו קבע ה- NCCN, האיגוד האמריקאי שמתווה את ההמלצות הטיפוליות לסרטן השד כי בדיקת אונקוטייפ היא הבדיקה המועדפת על מנת לענות על שאלה הרת גורל זו. בדיקת אונקוטייפ בוחנת רקמת גידול שנלקחה בניתוח ומספקת תוצאה שנעה בין 0 עד 100. ככל שהתוצאה נמוכה יותר כך ניתן לומר שסיכויי הישנות המחלה אצל אותה אישה נמוכים וכך גם מידת התועלת בטיפול כימותרפיה מניעתי. במחקר הגדול, שאישר מחקרים נוספים שנעשו על הבדיקה בעבר, חלקם גם בישראל, נקבע שמרבית הנשים עם ציון אונקוטייפ של 0 עד 25 לא זקוקות לכימותרפיה.

כפי שפורסם באתר YNET, נתונים חדשים שהוצגו לאחרונה בכנס סנט גאלן ה- 16 (הכנס הבינלאומי לסרטן השד) תומכים בשימוש של בדיקת אונקוטייפ שד כדי להחליט האם להוסיף טיפול כימותרפי בחולים עם סרטן שד המאובחנים בשלב מוקדם עם או בלי מעורבות בלוטות. ניתוח מעודכן של הרשומות הרפואיות של למעלה מ- 1,300 חולי סרטן שד ללא מעורבות בלוטות המבוטחים בשירותי בריאות כללית שביצעו את בדיקת אונקוטייפ שד ונמצאו עם ציון הישנות נמוך מ- 25 (נקודת החיתוך של מחקר ה- TAILORx) היו בעלי תוצאות טיפוליות מצוינות עם שיעור נמוך של הישנות מרוחקת בעשר שנים, כאשר רובם המכריע טופלו בטיפול הורמונלי בלבד. “ניתוח חשוב זה עם מעקב ארוך טווח המבוסס על הניסיון שלנו בבדיקת האונקוטייפ שד במרפאה הקלינית השגרתית עולה בקנה אחד עם ממצאי מחקרים קליניים רבים, כולל מחקר ה- TAILORx”, אמר פרופ’ סלומון שטמר, החוקר הראשי של המחקר, המחלקה לאונקולוגיה, מרכז דוידוף לסרטן, המרכז הרפואי רבין (בלינסון). “תוצאות אלה ממשיכות להראות את הערך הייחודי של הוספת מידע גנומי המסופק על ידי הבדיקה כדי למקד טוב יותר את הטיפולים הכימותרפיים”.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן