מחקר חדש: אפשר לוותר על טיפול כימותרפי בסרטן שד מתקדם

הבדיקה שתחסוך כימותרפיה לכאלף חולות בסרטן שד: בדיקה גנומית של מאפייני הגידול יכולה לנבא חזרה של סרטן השד אצל נשים עם סרטן שד בשלב מתקדם, כך שנשים שיקבלו ציון נמוך בבדיקה יוכלו לוותר על כימותרפיה בסרטן השד ולקבל רק טיפול הורמונלי לסרטן השד, מבלי להשפיע על סיכויי ההחלמה או על חזרת הגידול.

הבדיקה, "אונקוטייפ שד" של אונקוטסט היתה עד כה בשימוש רק בקרב נשים עם סרטן שד בשלב מוקדם. כעת הוכחה גם עבור נשים עם סרטן מתקדם, שבלוטות הלימפה שלהם נגועות. מדובר בכאלף נשים בישראל בשנה. סרטן השד הוא הנפוץ ביותר בקרב נשים ומאובחנות בו כ־4600 נשים בשנה.

המחקר הוצג אתמול (רביעי) בכנס סרטן השד העולמי SABCS בסן אנטוניו וכלל יותר מ־5,000 נשים עם סרטן השד עם עד 3 בלוטות לימפה נגועות. המחקר נערך ב־632 מרכזים רפואיים ב־9 מדינות.

מחקר חדש: אפשר לוותר על טיפול כימותרפי בסרטן שד מתקדם - אונקוטסט

החוקרים ערכו לכלל הנשים במחקר בדיקת "אונקוטייפ שד" – בדיקה גנומית שבוחנת שינויים על סמך ביופסיה מהגידול. הנשים חולקו באקראי לשתי קבוצות: קבוצה אחת – נשים שקיבלו טיפול הורמונלי בלבד וקבוצה שניה – נשים שקיבלו טיפול בכימותרפיה ולאחריה קיבלו גם טיפול הורמונלי. המחקר נמשך חמש שנים ובמהלכו בדקו החוקרים את הסיכוי לחזרת המחלה.

על פי תוצאות הגיעו החוקרים למסקנה שאין הבדלים בין הקבוצה של הנשים שקיבלה כימותרפיה וטיפול הורמונלי לזו שקיבלה טיפול הורמונלי בלבד באותן נשים אחרי גיל הפסקת הוסת. כימותרפיה המשיכה להיות נחוצה בקרב נשים צעירות. בבדיקה כעבור 5 שנים נמצא יתרון קל לכימותרפיה: שיעור חזרת המחלה היה גבוה ב־3% אצל נשים צעירות שלא קיבלו כימותרפיה בהשוואה לאלו שקיבלו כימותרפיה.

מהפך בטיפול - טיפול חדשני בסרטן השד

"זה מהפך בטיפול בסרטן שד ובהחלטות הטיפוליות, שמקל על החולות ועל הרופאים. הבשורה המשמעותית היא שבחולות שנבדקו במחקר לאחר גיל הפסקת וסת אין שום תועלת בכימותרפיה", אומרת פרופ' נעה אפרת בן ברוך, מנהלת המכון האונקולוגי בקפלן: "זה מחקר משמעותי ביותר ש'סוגר לנו את הפינה' כי לא ידענו מה עושים אצל חולות עם סרטן שד מוקדם אך עם עירוב בלוטות לימפה. ואצל רוב החולות בסרטן שד שהן אחרי גיל הפסקת הוסת אין צורך בטיפול כימותרפי. זה עולם ומלואו. זה דבר אדיר. כשאומרים לאישה אם כן או לא תקבלי כימותרפיה – נגיע לאותה תוצאה. לפני כן לא יכולנו לומר בביטחון מלא".

מהפך בטיפול - טיפול חדשני בסרטן השד - אונקוטסט

טיפול מותאם אישית בסרטן השד - הרגשתי בעננים

 

אסנת מוגאני (58) אמא ל־5 מצפון הארץ היא אחת הנשים שויתרו על כימותרפיה בזכות הבדיקה."כשקיבלתי את האבחון במחלה, פרצתי בבכי 'אלוהים, מה אני מורישה לבנות שלי', משחזרת מוגאני. אסנת עברה ניתוח לכריתה של הגידול בשד והוצאת בלוטה (קישור לדף כריתת שד), עשרה ימים לאחר הניתוח נמצאה בלוטה חשודה נוספת והיא עברה ניתוח נוסף. לאחר שהחלימה מהניתוח, הופנתה לאונקולוג על מנת להתחיל טיפול. "הרופא אמר לי שלדעתו לא אזדקק לכימותרפיה וזה שימח אותי", אומרת אסנת ומוסיפה "הוא מייד המליץ לי על בדיקת אונקוטייפ שד של אונקוטסט שיכולה לנבא את הסיכוי לחזרת המחלה ולסייע לקבל החלטה לגבי הצורך בכימותרפיה".

בעודה ממתינה לתוצאות הבדיקה, פנתה אסנת לחוות דעת נוספת. "האונקולוגית שפניתי אליה לא התלהבה מהרעיון של ויתור על כימותרפיה", היא נזכרת, "לא מיהרתי, הייתה לי תחושה טובה לגבי הבדיקה, רק רציתי לקבל את התוצאות על  מנת שאהיה בטוחה בעצמי".

 

לאחר שלושה שבועות של המתנה, הגיעו תוצאות הבדיקה. '"הרופא קרא לי והסביר לי שלפי הבדיקה ישנם סיכויים נמוכים מאוד שהמחלה שלי תחזור בעתיד", מספרת אסנת בהתרגשות. "הוא אמר לי שגם שלא אזדקק לכימותרפיה ואני הרגשתי בעננים. מבחינתי זה היה הכי חשוב".

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן