הגישה החדשה לגילוי סרטן באמצעות בדיקות דנ”א גידולי בדם עשויה להציל חיים

בדיקות מולקולאריות משמשות, בין היתר, להבנת המכניזם הביולוגי של גידולים, לאבחון המחלה, למתן תחזית בנוגע להתפתחות המחלה וסיכויי ההחלמה, ולהתאמת הטיפול לנבדק.

היום אנחנו מבינים שסרטן היא מחלה המתאפיינת בשינויים ברצף ה- DNA של תאי הגוף (שינויים גנומיים), אשר גורמים ומניעים את התקדמות המחלה. שינויים אלו מהווים היום מטרות אטרקטיביות לטיפולים ממוקדים. בדיקת Gene Panel 88 by PGDx היא הבדיקה היחידה שתוכננה למציאת כל השינויים הגנומיים בגידול ועברה מבחני תיקוף מחמירים שפורסמו בכתב העת Nature Biotechnology.

 

לעתים אין בנמצא חומר מביופסיה או ניתוח לביצוע הבדיקה ואז עולה האפשרות של לנסות “לדוג” תאים סרטניים מזרם הדם CTC) Circulating Tumor Cells). לגישה זאת יתרון בזמינות הדגימה (דגימת דם פשוטה) אך כל טכנולוגיות לכידת התאים מהדם נכשלו במבחן המציאות. גם כאשר מתקבלים תאים, האיכות והייצוג האותנטי של המחלה מוטלים בספק. המגבלות לבדיקה מבוססת CTC מרובות:

  1. חוסר ייצוג הולם של כלל תאי הגידול והגרורות

  2. הטרוגניות גבוהה של תאי ה- CTC

  3. פונקציונאליות ורלוונטיות של תאי ה- CTC. האם הם קשורים ויכולים לזרוע גרורות?

  4. שינוי במצב הצבירה של תאי CTC בעת מעבר מרקמה לדם. מצב המכונה EMT (Epithelial to Mesenchymal Transition) המקשה על לכידה של תאי CTC.

  5. חוסר יכולת להבדיל בין תאי CTC לבין תאים אפיתליילים נורמלים.

 כמו כן בדיקה לשימוש קליני מחויבת בפרסום תוצאות מבחני תיקוף וולידציה וכאמור אין בדיקה שהצליחה להראות זאת באמצעות טכנולוגיה מבוססת CTC. ההבטחה גדולה אך המציאות עוד רחוקה מהדמיון.

בדיקות גנומיות לסרטן

עם זאת לאחרונה הושגה פריצת דרך משמעותית בתחום, והיא מתבססת על מציאת דנ”א חופשי בדם שמקורו בתאי הגידול הסרטני במקום ניסיונות כושלים ל”דיג” של תאים סרטניים (CTC). עוד בשנות ה- 90 הצליחו לראות שבדם נמצאים מקטעי דנ”א חופשי שאינו נמצא בתוך תאים המסתובבים בזרם הדם. הדנ”א מגיע מתאים שמתים ומתחדשים במהלך הפעילות הנורמאלית של הגוף (מטבוליזם). חלק קטן מהדנ”א החופשי מגיע מתאי הגידול הסרטני שגם הם מתים ומתחדשים. במקביל לגילוי דנ”א שמקורו מתאי הגידול זיהו גם בנשים הרות דנ”א חופשי שמקורו בתאי העובר. במהרה התפתחו בדיקות שיכולות להסתכל על הדנ”א העוברי בבדיקת דם האם ולבדוק את שלמות הדנ”א העוברי ולשלול תסמונות נפוצות. הבדיקה המובילה בתחום, בדיקת וריפי (Verifi) פותחה ע”י חברת Illumina והיא עושה שימוש בטכנולוגיית ריצוף עמוק המצליחה לאתר ברגישות גבוהה את תקינותו של הדנ”א העוברי.

טיפול מותאם אישית בסרטן

בחברת Illumina התפתחה בהמשך גם טכנולוגיה לזיהוי רצף הדנ”א של הגידול בחולי סרטן והבדיקה משווקת בישראל ע”י חברת טבע (אונקוטסט). באמצעות ריצוף דנ”א עמוק מאוד הבדיקה מצליחה לאתר מקטעי דנ”א שמקורו בתאים הסרטניים. לכידה של אותו דנ”א סרטני, ואנליזה של השינויים הגנומיים באותו דנ”א, יכול לעזור לרופא המטפל בבחירת טיפול מותאם אישית בהתאם לפרופיל השינויים הגנומיים שנמצא אצל המטופל החולה בסרטן. יכולת שכזו, מתגברת על המכשולים שפורטו לגבי לכידה ורלוונטיות של תאי CTC, ומאפשרת תמונה נכונה ומלאה יותר של הגידול והגרורות בגוף המטופל.

 הבדיקה מסוגלת לאתר את הדנ”א הסרטני בדם, למרות ריכוזו הנמוך, ולבצע אנליזה של שינויים גנומיים בכ-68 גנים ממש בדומה לבדיקת Gene Panel 88 by PGDx, כל זאת בבדיקת דם פשוטה החוסכת את הצורך בפרוצדורות פולשניות.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן