ארגון NCCN ממליץ על בדיקה גנומית לסרטן השד – Oncotype DX Breast Cancer

הארגון (National Comprehensive Cancer Network  (NCCN ממשיך לאמץ בדיקה גנומית אחת בלבד לשימוש בחולות סרטן שד בשלב מוקדם, כך הוצג בכנס השנתי ה- 20 של ה- NCCN בהוליווד, פלורידה.

 בדיקת Oncotype DX, אלגוריתם של 21 גנים מאת Genomic Health, זכתה בכבוד זה, כך לדברי המציגה ד”ר Amy Cyr ממרכז הסרטן ע”ש Siteman  באוניברסיטת וושינגטון, סיינט לואיס, מיזורי. לבדיקה שני תפקידים: אחד, להעריך סיכוי חזרת מחלה (פרוגנוזה), והשני היא יכולות חיזוי של התגובה לטיפול; למעשה היא מנבאת תגובה לטיפולי כימותרפיה,” היא הסבירה.

 היכולת לנבא תגובה לטיפול היא “התכונה הבולטת ביותר של בדיקה זו עד כה”, כך לדבריה. הבדיקה Oncotype DX מותווית כעת לשימוש גם בנשים לאחר מנופאוזה שאובחנו עם סרטן שד חיובי לקולטני הורמונים (ושלילי ל- HER2) ללא מעורבות בלוטות וגם עם מעורבות של עד 3 בלוטות (עפ”י הגדרות ה- NCCN, pT1, pT2 , או pT3 ו- pN0  או pN1).

 בדיקות מולקולריות אחרות לסרטן השד, לרבות MammaPrint, Prosigna, EndoPredict ו- Breast Cancer Index טרם הדגימו עדות לשתי היכולות, היא הוסיפה. בדיקת MammaPrint היא בדיקה פרוגנוסטית בלבד לחמש שנים, כך הדגישה ד”ר Cyr .

NCCN ממליץ על בדיקה גנומית אחת בלבד לסרטן שד גם עם בלוטות מעורבות

השוק עבור בדיקה זו הולך וגדל, כך לדברי ד”ר Cyr , מאחר שהיא מותווית לשימוש בסרטן השד בשלב מוקדם, אשר מאובחנת “ביותר ויותר נשים” כתוצאה מבדיקות סקר באמצעות ממוגרפיה. בדיקות לקביעת פרופיל מולקולרי הן “אחת התופעות המרגשות” המתרחשות באונקולוגיה רפואית, כך לדברי ד”ר Cyr , וצפויים נתונים נוספים אודות הבדיקות השונות לסרטן השד.

 “בדיקת Oncotype DX  שימושית ביותר,”  כך לדברי ד”ר Michael Stone, רופא אונקולוג במרפאה הקלינית ע”ש Greeley , שהיא חלק מהאוניברסיטה של מערכת הבריאות של קולורדו. הבדיקה מנבאת את הסיכון להישנות, בין אם מקומית או גרורתית, ואת הרווח מכימותרפיה” כך לדברי ד”ר Stone, אשר נכח בהרצאה.

 

 המטופלות מעריכות את הבדיקה. “מרבית המטופלות שלי שמחות לשמוע כי קיים סיכוי לכך שלא תזדקקנה לטיפולי כימותרפיה בסרטן השד,” כך אמר ל-  Medscape Medical News. כימותרפיה אינה מומלצת עבור מטופלות בעלות דירוג הישנות נמוך, אך מומלצת עבור אלו בעלות  דירוג הישנות גבוה. עם זאת, דירוג הישנות בינוני הוא אזור אפור, כך הסביר ד”ר Stone.

בדיקה גנומית לסרטן השד - אונקוטסט

הוא אמר שבאזור דירוג הישנות בינוני, הוא מבסס את החלטתו לגבי מתן המלצה לכימותרפיה בעיקר על גילה ומצבה הבריאותי של המטופלת שלו. הוא בדרך כלל ממליץ לנשים צעירות ובריאות יותר לאחר מנופאוזה שקיבלו תוצאה של דירוג הישנות בינוני על כימותרפיה.

 ד”ר Cyr ציינה כי עכשיו בדיקת Oncotype DX אינה מוגבלת לשימוש בחולות עם בלוטות נקיות בלבד והיא שימושית גם בחולות עם בלוטות נגועות.

 היא ציטטה את המחקר TransATAC  (Anastrozole, Tamoxifen, Alone or in Combination), שנערך בנשים חולות סרטן שד לאחר מנופאוזה אשר טופלו ב- anastrozole  או ב- tamoxifen  (J Clin Oncol. 2010;28:1829-1834). רקמת הגידול שלהן נבדקה באמצעות Oncotype DX ושיעורי ההישנות הוצגו בטבלה עבור חולות עם בלוטות נקיות ובלוטות נגועות.

 “דירוג ההישנות ניבא תוצאות ארוכות טווח בשתי קבוצות המטופלות”, כך לדברי ד”ר Cyr. יש לציין כי הבדיקה הייתה בעלת יכולת חיזוי דומה עבור חולות עם שלוש בלוטות נגועות ומטה וכן עבור חולות עם ארבע בלוטות נגועות ומעלה.

 ד”ר Cyr  וד”ר Stone  לא חשפו קשרים כלכליים רלוונטיים.

 

 הכנס השנתי ה- 20 של National Comprehensive Cancer Network (NCCN)

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן