מידע על גידולי ראש צוואר (Head and Neck carcinomas)

גידולים שמקורם בחלקים השונים בצוואר ובראש אשר לרוב מתפתחים מתאים קשקשיים (squamous cells) הנמצאים ברקמות הריריות של הראש והצוואר, כמו החלק הפנימי של הפה, האף והגרון. מדובר בסוג הגידול השמיני בשכיחותו מבין מחלות הסרטן השונות ומהווה 3% מבין כל מקרי הסרטן המאובחנים בעולם.

גידולים אלה יכולים להתפתח גם מאוכלוסיות שונות של תאים בבלוטת הרוק, כאשר הסוג השכיח מבין גידולים אלה הוא אדנואיד-ציסטיק קרצינומה (Adenoid cystic carcinoma), אך ככלל, תת סוג הינו נדיר.

גידולי ראש צוואר מחולקים בהתאם למיקום הגידול בצוואר ובראש:

גידולי ראש צוואר מחולקים בהתאם למיקום הגידול בצוואר ובראש:

  • חלל הפה: גידולים המתפתחים בכל אחד מאיברי חלל הפה, לרבות סרטן שפתיים, סרטן הלשון, חניכיים, החלק הפנימי של הלחיים ועוד.
  • גרון/לוע: גידולים המתפתחים באזורים מאחורי האף ועד לוושט ומחולקים לשלושה סוגים על פי מיקומם:
  • חלק העליון של הגרון – נאזופרינגס (Nasopharings).
  • חלק האמצעי של הגרון – אורופרינגס (Oropharings).
  • חלק התחתון של הגרון – היפופרינגס (Hypopharings).
  • בית הקול (Larynx) – גידולים אלה מתפתחים באזור הכולל את מיתרי הקול ומקומם מתחת לגרון.
  • סינונים וחלל הסינוסים – גידולים המתפתחים בסינוסים ובחלל הסינוסים המקיפים את האף.
מידע על גידולי ראש צוואר - אונקוטסט

גישות טיפוליות לגידולי ראש צוואר

הטיפולים בגידולי ראש צוואר כוללים ניתוחים, רדיותרפיה (הקרנות), כימותרפיה, טיפולים ביולוגים (ממוקדי מטרה) ואימונותרפיה.

  • ניתוח להסרת הגידול הסרטני– כאשר הגידול ממוקם באזור יחיד, הרופא/ה עשוי/ה להמליץ על ניתוח כטיפול העיקרי במחלה במטרה להוציא את כל או מרבית התאים הסרטנים.
  • רדיותרפיה – במקרים שהגידול אינו נתיח, הטיפול העיקרי יהיה רדיותרפיה. טיפולי רדיותרפיה, או בשמם הנפוץ "הקרנות" נועדו להרוג תאים סרטניים תוך כדי מזעור רמת הקרינה לרקמות הבריאות. מינוני הקרינה בטיפולי רדיותרפיה גדולים פי כמה אלפים מאשר מינוני הקרינה בבדיקות רנטגן אבחוניות. ברדיותרפיה, מנת קרינה מותאמת להרס התאים הסרטניים ברקמה. על הטיפול להיות מתוכנן בקפידה על מנת להבטיח כי מנת הקרינה הנכונה תינתן במיקום הנכון. מגוון של טכניקות טיפול המשתמשות בסוגים רבים של קרינה יכולות לשמש לטיפול בסרטן ובמחלות לא-סרטניות נוספות. בטיפול במחלת הסרטן, טיפולי הקרינה ניתנים לרוב מידי יום במשך מספר ימים עד שבועות, על מנת לאפשר זמן החלמה מספיק לרקמות הבריאות בין הטיפולים. רדיותרפיה אינה מחסלת את התאים הסרטניים באופן מידי. לוקח זמן (ימים עד שבועות) עד שהתאים נהרסים, אך מרגע שתהליך זה מתחיל, הרס תאי הסרטן ממשיך במשך שבועות עד חודשים, גם לאחר סיום הטיפול בקרינה.

משתמשים בטיפול קרינתי כטיפול מקומי בסרטן, כלומר שליטה מקומית בגידול. כאשר הקרינה עוברת דרך רקמת החולה היא הורסת או מאטה את ההתפתחות של התאים הלא תקינים. באמצעות מכשירים מיוחדים ניתן להעביר מינונים גבוהים של קרינה ישירות לתאי הגידול הסרטני וכך למנוע מהתאים לגדול ולהפחית עד כמה שניתן תופעות לוואי לתאים בריאים.

מתי משתמשים ברדיותרפיה כטיפול בסרטן?

  • רדיותרפיה כתחליף לניתוח– במקרים שהגידול אינו נגיש להסרה כירורגית.
  • רדיותרפיה לפני ניתוח– הניתנת על מנת להקטין את היקף הגידול כדי להקל על הסרתו באמצעות ניתוח. טיפול זה מכונה ניאו-אדג'ובנטי (neo adjuvant) .
  • רדיותרפיה הניתנת במהלך ניתוח– מאפשרת לתת קרינה במינון גבוה בצורה  ממוקדת לאזור הגידול, תוך מזעור חשיפתן של רקמות תקינות סמוכות לגידול.
  • רדיותרפיה להקלה על החולה (טיפול פליאטיבי)– טיפול בקרינה עשוי להקל על  תסמינים כגון לחץ או כאב שיוצר הגידול.

ישנם גידולים שבהם ניתן לטפל באמצעות רדיותרפיה בלבד, אך לרוב הטיפול ניתן בשילוב עם טיפולים אחרים כגון ניתוח, כימותרפיה, טיפולים ביולוגים או טיפולים הורמונליים.

כימותרפיה לגידולי ראש צוואר

תרופות כימיות נועדו לעצור ולהאט את הגידול הסרטני והינן בעלי יכולת להרוס את התפתחות תאים הסרטניים הגדלים ומתרבים במהירות. כימותרפיה הינה קבוצה של מגוון תרופות הניתנות באמצעות דרכים  שונות:

  • מתן תוך ורידי – הנפוץ ביותר, התרופה מוזרקת ישירות לווריד באמצעות עירוי או  אינפוזיה. הטיפול עשוי להימשך מספר דקות עד מספר שעות. דרך נוספת למתן הטיפול הכימי הינה דרך צנטר או התקן תוך ורידי מאפשרת מתן ממושך על פני ימים בבית המטופל.
  • מתן דרך הפה (פומי) – טבליות, קפליות או כדורים ניתנים דרך הפה באופן יומי או במשך ימים מסוימים עם הפוגות.
  • טיפול בזמן הניתוח לאזור המנותח.
  • דרכי טיפול נוספות – (שכיחות פחות) כוללות כימותרפיה בזריקה תוך שרירית (IM- inta muscular), מתן עורקי (לתוך עורק מסוים) או מתן מקומי (טופיקאלי) באמצעות משחות למריחה על העור.

טיפולים כימותרפיים הם בסיס הטיפול הסיסטמי במחלה ואנו עדים בשנים האחרונות למחקרים קליניים רבים אשר מטרתם למצוא את השילובים היעילים ביותר. חלק מהאנשים יקבלו רק כימותרפיה יחידה וחלק משלב של מספר תרופות כימיות. לעיתים כימותרפיה תינתן בשילוב עם טיפולים נוספים כגון טיפול ביולוגי, הורמונלי, אימונותרפי או הקרנות. סוג הכימותרפיה המתאים לך יקבע על ידי הרופא/ה המטפל/ת בהתאם לסוג הסרטן, שלב המחלה, האם הסרטן התפשט לאיברים אחרים והאם יש לך מצבים בריאותיים אחרים שצריכים להילקח בחשבון.

טיפולים ביולוגיים מכווני מטרה לגידולי ראש צוואר

בחולים אשר אובחנו עם מחלה מתקדמת או חזרת מחלה, הטיפול מבוסס על טיפול תרופתי, ביניהם טיפול ביולוגי. טיפול ביולוגי משתמש בחומרים מן החי המיוצרים באופן טבעי בגוף או כאלה המופקים במעבדה בשיטה של הנדסה גנטית (שיטה המאפשרת ליצור חומרים הדומים לאלה שהגוף מייצר באופן טבעי). מטרת הטיפול הביולוגי היא לשפר את התגובה של מערכת החיסון נגד תאים סרטניים או למנוע את התחלקות התאים הסרטניים. ישנם טיפולים שיכולים לסמן תאי סרטן כך שלמערכת החיסון יהיה קל יותר למצוא את התאים הסרטניים ולחסל אותם, וישנם טיפולים המחזקים את מערכת החיסון כך שתעבוד טוב יותר כנגד הסרטן. לפעמים טיפולים ביולוגיים ניתנים כדי להפחית תופעות לוואי של טיפולים אחרים בסרטן. טיפול ביולוגי הינו חלק מטיפולים מכווני מטרה.

בגידולי ראש צוואר מסוג תאים קשקשיים, מקובל להשתמש בטיפול ביולוגי בשם – cetuximab, בשילוב עם כימותרפיה.

טיפול ביולוגי נוסף אשר נמצא ביעיל בגידולי ראש צוואר הינו אימונותרפיה.

טיפולי אימונותרפיה לגידולי ראש צוואר

תרופות אשר ניתנות בעירוי וגורמות להפעלת תאי מערכת החיסון כנגד הגידול.

בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בתחום האימונותרפיה בסרטן. דבר המהווה בשורה לחולי סרטן מתקדם. מטרת הטיפולים האימוניים בסרטן הינה לעורר את פעילות מערכת החיסון כנגד תאי הסרטן. טיפול מהווה טיפול מקובל בגידולי ראש צוואר בשלב מחלה מתקדם.

טיפול מותאם אישית למתמודדים עם גידולי ראש צוואר

טיפולים מותאמים אישית לחולי סרטן הינם טיפולים אשר ניתנים בהתאם לשינוי מסוים שהתרחש בגידול הספציפי ונמצאו יעילים בשליטה והקטנת הגידול.

אפשרויות טיפול מותאמות אישית ניתנות לאיתור באמצעות בדיקה גנומית מקיפה היודעת לסרוק באופן מדויק שינויים שהתרחשו בגידול. בדיקת Tempus xT היא דוגמא לבדיקה כזו, אשר כוללת מספר חלקים שביחד נועדו להעניק את המידע החשוב שיסייע באיתור טיפול מתאים.

למידע מפורט אודות בדיקת Tempus xT לחצו כאן.

הודות לידע הרב שמצטבר אודות טיפולים המותאמים באופן ספציפי לגידול, יש ערך לבצע בדיקה גנומית מקיפה אשר יכולה לסייע להתאמת טיפול ביולוגי, בייחוד בגידולי ראש צוואר, אשר כוללים מגוון של תתי סוגים שונים ומתאפיינים בסמנים ביולוגיים ייחודיים העשויים להוות מטרה לטיפול.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן