בדיקות גנטיות מסייעות בזיהוי המטופלים בהם טיפול באספירין עשוי להגן מפני סרטן מעי גס ורקטום

מתוצאות מחקר חדש שפורסם במהלך חודש מרץ בכתב העת JAMA, עולה כי היכולת של אספירין ונוגדי-דלקת שאינם סטרואידים אחרים להגן מפני ממאירות של המעי הגס והרקטום תלויה בהרכב הגנטי של המטופל. למעשה, בחלק מהמטופלים לטיפול זה אין כל תועלת ובאחרים אף ייתכן נזק בעקבות הטיפול התרופתי.

החוקרים סקרו מחקרים שכללו כ-19,000 משתתפים ממוצא אירופאי, מתוכם, 8,634 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום ו-8,553 ביקורות.

בסיכומו של דבר, הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום היה נמוך יותר באלו שטופלו באופן קבוע באספירין ו/או נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים, בהשוואה לאלו שלא נטלו טיפול זה (יחס סיכויים של 0.69).

 עם זאת, התועלת של הטיפול לא תוארה בכולם. הקשר בין הטיפול באספירין ו/או נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים והפחתת הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום היה תלוי בהרכב הגנטי בשני פולימורפיזם בכרומוזום 12 (rs2965667 ו-rs10505806) ופולימורפיזם שלישי (rs16973225).

החוקרים מצאו כי הפרופיל הגנטי של המטופל עשוי לנבא תועלת לטיפול מניעתי באספירין

עבור 96% מהמדגם, הטיפול הקבוע באספירין או נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים לווה בסיכון מופחת משמעותית לסרטן מעי גס ורקטום. עם זאת, באלו עם גנוטיפ נדיר (המצוי ב-4-5% מהמדגם), הטיפול באספירין לווה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום. לא זוהתה כל תועלת או סיכון ב-9% מהמשתתפים במחקר עם שינויים בפולימורפיזם rs16973225.

החוקרים מצאו כי הפרופיל הגנטי של המטופל עשוי לנבא תועלת לטיפול מניעתי באספירין. ממצאים אלו מאפשרים להתאים באופן ספציפי את הטיפול המניעתי באספירין ע”י הגדרת הפרופיל הגנטי. בנוסף, מהנתונים עלה כי לשונות בגנים המשפיעים על התועלת יש הגיון ביולוגי ולכן הממצאים מסייעים בהבהרת היעדים המולקולאריים האפשריים לפיתוח תרופות חדשות למניעת מחלות.

דרושים מחקרים נוספים לאישור הממצאים, אך למרות שמוקדם להמליץ על בדיקות סקר גנטיות להנחיית הטיפול התרופתי, הממצאים תומכים בגישה מותאמת אישית של טיפול תרופתי למניעת מחלות.

אונקוטסט - רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם מחלת הסרטן

 

אם אתם או בני משפחותיכם חליתם בסרטן? מלאו את הטופס כדי לקבל ייעוץ על בדיקות גנטיות שאולי יסייעו לרופא שלכם לבחור בטיפול המתאים ביותר.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן