רפואה מותאמת אישית לחולי סרטן, השוואה בין רקמת גידול לדגימה תקינה של המטופל

מחקר חדש קובע: ריצוף דנ”א על רקמת הגידול הסרטני אינה מספקת תוצאות מיטביות כדי להתאים טיפול לחולה. בבדיקה גנומית ניתן לאתר מוטציות (שינויים) גנטיות רבות ברקמת הגידול אך חלקן מוטציות שאינן סרטניות אשר בטעות מדווחות בבדיקה. לפיכך, ישנה חשיבות להשוות כל דגימה מהגידול גם לדגימה של רקמה בריאה של המטופל על מנת להימנע מטיפול בטיפולים לא מתאימים. הדור החדש של הבדיקות הגנומיות של אונקוטסט טבע כולל את הבדיקה החדשנית TempusxT ובדיקת ה- GPS Cancer אשר מבצעות השוואה זו להתאמת טיפול מדויקת יותר.

ה-30 לאפריל 2018

בדיקה גנומית המבוססת על ריצוף דנ”א המופק מרקמת הגידול הסרטני בלבד, ללא השוואה לרצף דנ”א מדגימה נורמלית של המטופל, עלולה לאתר לא רק מוטציות שמקורן מהגידול (somatic mutations), אלא גם קבוצה של מוטציות שאינן סרטניות (non-cancerous mutations) אשר מצטברות עם השנים בתאי הגזע hematopoietic, ולכן הם תוצר של גיל ללא תלות במחלה, כך מדווחים חוקרים מאוניברסיטת ראטגרס ,Rutgers University.

מדובר בתופעה מוכרת אשר קרויה בשפה המקצועית – clonal hematopoiesis of indeterminate potential או בקיצור CHIP, קבוצת גנים ידועים שבהם מתרחשת הצטברות של מוטציות, כתלות בגיל. תופעת ה-CHIP שכיחה בכ-10% מהאנשים מעל גילאי 60. המוטציות הללו מאותרות על ידי בדיקות גנומיות, כדוגמת בדיקת Foundation One (פאונדיישן), אשר עושות אנליזה המבוססת על ריצוף הדנ”א מהגידול בלבד, ולכן בטעות, מדווחות על מוטציות אלה כמוטציות סומטיות שמקורן בגידול, למרות שאין להם קשר למחלה עצמה.

“כאשר מאתרים מוטציה בגן בשכיחות נמוכה, יש לוודא שאכן מקורה מתאי הגידול הסרטני” אמר Hossein Khiabanian, חוקר בכיר במחקר אשר פורסם  החודש  בכתב העת – Blood.

רפואה מותאמת אישית, השוואה בין רקמת גידול לדגימה תקינה, Oncotest

בדיקות גנומיות לסרטן - מחקרים

המחקר כלל 1,636 מטופלים, דגימות הגידול שלהם עברו אנליזה הן בפאונדשיין לריצוף דנ”א מדגימת הגידול בלבד (tumor only analysis) והן במרכז ראטגרס (Rutgers Cancer Institute) שם בוצעה  אנליזה מסוג matched normal, כזו הכוללת ריצוף דנ”א הן של רקמת הגידול והן של דגימה נורמלית של אותו המטופל הנלקחת מדגימת הדם שלו. התוצאות הראו, כי ב-49 מטופלים נמצאו מוטציות שאינן רלוונטיות למחלה ומקורם ברקמה הבריאה. מוטציות אלו גם זוהו בשכיחות נמוכה יותר, מה שמחזק את הנתון שמקורן אינו מרקמת הגידול הסרטני.

“המחקר מוכיח את האתגר הקיים בבדיקות המבוססת על ריצוף דנ”א מרקמת הגידול בלבד (tumor-only sequencing), ואשר אינן מבצעות במקביל השוואה לרצף הדנ”א מדגימת הדם של המטופל” אמר מייקל ברגר, מנהל בכיר ב- Memorial Sloan Kettering מרכז הסרטן הגדול והוותיק ביותר.

כמו כן, מחקרים קודמים, הראו בעבר, שאנליזה מבוססת על ריצוף דנ”א מרקמת הגידול בלבד, עשויה להיות בעייתית, בכך שאינה מזהה מוטציות תורשתיות הקשורות לסרטן (cancer predisposition mutations) ובעלי חשיבות קלינית, אשר כוללות כיום אופציות טיפול.

מייקל ברגר הוסיף, כי מלבד לקבוצת הגנים הקשורים ל-CHIP, לעיתים מאתרים מוטציות בגנים נוספים בעליי משמעות קלינית שאינם ממקור הגידול. דוגמא טובה לכך היא מוטציה בגן KRAS. חולה עם סרטן מעי שעשה בדיקה אשר מבוססת על ריצוף דנ”א מהגידול בלבד (ללא השוואה לריצוף מדגימת דם) זוהה עם מוטציה בגן KRAS, ממצא אשר מנע ממנו טיפול ביולוגי לסרטן המעי הגס (מסוג חסם ל-EGFR), כאשר המטופל ביצע בדיקה במרכז הסרטן Memorial Sloan Kettering, נמצא שמקור המוטציה אינו בגידול עצמו, וכן ניתן לטפל בו בתרופות ביולוגיות כנד הקולטן EGFR.

צוות חוקרים ב- Memorial Sloan Kettering, עדיין חוקר את תפקיד ה-CHIP בגידולים סרטניים. עדיין לא לגמרי ברור אילו מטופלים נשאים של מוטציות מסוג CHIP ואם הם בעליי סיכון גדול יותר לפתח סרטן.

תוצאות מחקר שהובילו לשינוי פרוטוקול רפואי

תוצאות מחקר זה הובילו לשינוי בפרוטוקול עבור המטופלים באוניברסיטת ראטגרס, וכיום ההמלצה שלהם היא לבצע אנליזת ריצוף מסוג Matched normal על דגימת הגידול הסרטני ודגימת דם של המטופל במקביל, על מנת לאשר את הממצאים והמוטציות שאותרו בגידול.

חשיבות אנליזה מסוג Matched Normal, הוכחה בעבודות מחקר נוספות:

ב-2015 פורסם מחקר ב- Science Translational Medicine, אשר זכה  כמאמר השנה, במחקר זה ריצפו החוקרים 815 דגימות מ-15 סוגי גידולים סרטניים שונים. במקביל, ריצפו החוקרים את הדנ”א של דגימות תקינות מאותם מטופלים. התוצאות: השוואת ריצוף דנ”א של רקמת הגידול הסרטני לזו של דנ”א מדגימת הדם של אותו מטופל הפחיתה ב-30% את שיעור התוצאות מסוג “כוזב חיובי” בהשוואה לבדיקות ריצוף שבהן יושמה טכנולוגיית ריצוף דנ”א של רקמת הגידול בלבד ללא השוואה לדגימה הבריאה. עוד גילה במחקר, שבריצוף שנעשה בטכנולוגיה של ריצוף אקסומי, שיעור המוטציות מסוג “כוזב חיובי” התגלה ב-65% מהתוצאות כאשר אלה לא הושוו לריצוף הדגימה הנורמלית.

חשוב לציין כי תוצאות אלו התגלו, בין השאר, גם לגבי מוטציות שיש להן טיפול מוכר מכוון מטרה, שהיה ניתן למטופלים אלה שלא לצורך. רק השוואת ריצופי דנ”א לדגימה התקינה של אותו המטופל גילתה שמדובר במוטציות שאינן סומאטיות ואינן פתוגניות. בין המוטציות האלה ניתן למנות את המוטציות בגנים: HER2 ,ALK ,TSC2 ו-JAK2. אלמלא ריצוף הדגימה הנורמלית והשוואתה לדגימת הגידול של אותו המטופל, הייתה ניתנת בחלק מהמקרים המלצה לטיפולים ביולוגיים שלא לצורך, טיפולים שהיו עלולים להזיק.

לאחרונה ב- 2018, פורסם מחקר נוסף ע”י .Rabizadeh et al ב- oncotarget: במחקר זה רוצפו דנ”א מדגימות שנלקחו מרקמה בריאה מרקמת גידול של- 45 חולי סרטן ריאות ו-621 חולי סרטן מסוגי גידול שונים. אנליזת הריצוף התבצעה עבור 35 גנים המיועדים להכוונה טיפולית עבור חולי סרטן הריאות ומומלצים ע”י ארגון ה- CMS – Centers for Medicare and Medicaid services. התוצאות היו מפתיעות מאד, כ- 94-95% מכלל המוטציות הנקודתיות שזוהו מקורן ברקמה הנורמלית של המטופלים, ולא  מהדנ”א של גידול עצמו. מחקר זה קבע חד משמעית כי השיטה המדויקת לזיהוי המוטציות שמקורן בגידול הוא ע”י אנליזת ריצוף  מסוג Matched normal.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן