בדיקה גנומית מקיפה Tempus xT (טמפוס) – שאלות ותשובות

כיצד הבדיקה יכולה לסייע לי?

בשל היותה של בדיקת Tempus xT מקיפה הכוללת אנליזת דנ"א, רנ"א והשוואה לדגימה תקינה היא מסייעת לחולים שאובחנו עם סרטן מוצק וממאירות המטולוגית בשלב מחלה מתקדם לאתר את מירב אפשרויות הטיפול המתאימות להם.

מה נבדק ב-Tempus xT?

בדיקת ה- Tempus xT מספקת מידע מדויק ומקיף  ביותר המאפיין את פרופיל המוטציות הייחודי של תאי הגידול הסרטני בהשוואה לדגימה תקינה של המטופל. מתבצע ריצוף הדור הבא ברמת הדנ"א של 648 גנים אשר נבחרו בקפידה כקשורים ומעורבים בטיפול לסוגי סרטן שונים, הן בגידולים מוצקים והן בממאירויות המטולוגיות – בנוסף לריצוף הדנ"א, מתבצע ריצוף מלא של הרנ"א הכולל 23,000 גנים. לריצוף הרנ"א יש מספר מטרות:

  1. תיקוף הממצאים שאותרו בדנ"א, למשל אם יש עלייה במספר העותקים של הגן, האם יש גם ביטוי ביתר ברמת הרנ"א.
  2. איתור מקיף של איחויים שהתרחשו בין גנים כולל איחויים חדשים שטרם נצפו קודם לכן אך יש להם משמעות טיפולית.
  3. זיהוי מטרות טיפוליות ממוקדות ברמה מחקרית על פי שינויים ברמות ביטוי של גנים.
  4. מידע על ממדים של מערכת החיסון של הגידול והרקמות הסמוכות ברמה מחקרית העשויים לסייע בהחלטה מושכלת על טיפול מסוג אימונותרפיה.
  5. חיזוי מקור הגידול במקרים בהם אינו ידוע או אינו חד משמעי.

ממצאים נוספים אלה הינם כלי חשוב נוסף באיתור כלים טיפוליים עבור הרופא המטפל, וללא אנליזה של הרנ"א, מתקבלת תמונה חלקית בלבד.

בנוסף, בדיקת Tempus xT בוחנת ממצאים גנטיים בדם שעברו בתורשה מההורים. איתור ממצאים אלה הינם בעלי משמעות כפולה – הן למטופל בהיבט הטיפולי והן לקרובי המשפחה/ צאצאים בהיבט איתור הסיכון להתפתחות המחלה.

מה הסיכוי למציאת טיפול מתאים באמצעות בדיקת Tempus xT?

הסיכוי למציאת שינוי עם טיפול מתאים נבדק במחקר התיקוף של בדיקת *Tempus xT. בכ-80% מהמקרים שנבדקו, הבדיקה הצליחה לספק אפשרות טיפול ממוקדת מטרה על ידי זיהוי של אחד מהמקרים הבאים:

– טיפול מאושר לשימוש בסוג הגידול הנבדק.

– טיפול מאושר לשימוש בסוג גידול אחר מהנבדק.

– טיפול זמין במסגרת מחקר קליני פתוח.

חשוב לציין כי הסיכוי לאתר טיפול מתאים משתנה בין סוג גידול למשנהו ותלוי במאפיינים הבריאותיים של כל מטופל. החלטה טיפולית יכולה להינתן אך ורק על ידי הרופא המטפל.

* Beaubier, N., et al., Integrated genomic profiling expands clinical options for patients with cancer. Nat Biotechnol. 2019 Nov;37(11):1351-1360

למי מתאימה בדיקת Tempus xT?

בדיקת Tempus xT מתאימה בעיקר למטופלים שאובחנו עם:

גידולים עם סטנדרט טיפולי מוגבל ו/או פרוגנוזה רעה לרבות גידולי לבלב, שלפוחית שתן, גידולי מוח.

וסרטן שד טריפל נגטיב שלילי לקולטנים – Triple Negative או גידולים נדירים ו/או גידולים עבורם אין סטנדרט טיפולי או עם פרוטוקול טיפולי דל לרבות גידולי ילדים, רטינובלסטומה, טימומה, סרקומה וגידולים גניקולוגים נדירים.

כמו כן, הודות לייחודיות הבדיקה, היא מאפשרת חיזוי מקור גידול לכן מתאימה במיוחד לגידולים ממקור ראשוני שאינו ידוע (Cancer of Unknown Primary) או שסוג הגידול אינו ודאי.

מעבר לכך, הבדיקה תתאים לכל מטופל שאובחן עם סרטן בשלב מתקדם או ממאירות המטולוגית עבורו מחפשים אפשרויות טיפול מותאמות אישית.

למי לא מתאימה בדיקת Tempus xT?

בדיקת Tempus xT אינה מתאימה למטופלים שאובחנו עם גידול מוצק המאובחן בשלב מקומי, אלא כן יש חשש שמדובר בגידול אגרסיבי העלול לשלוח להתקדם בצורה מהירה ולשלוח גרורות.

מהם שלבי בדיקת Tempus xT?

שלבי הבדיקה השונים הינם:

  1. קבלת המלצה לבדיקה מהרופא המטפל  ופנייה ו/או השארת פרטים לצוות אונקוטסט במספר *3180 או במייל Oncotest.co.il על מנת לסייע בכל שלבי הבדיקה.
  1. לצורך ביצוע הבדיקה נדרשת דגימה מרקמת הגידול שנלקחה בעת הוצאת הגידול הסרטני בביופסיה או ניתוח. צוות אונקוטסט פונה למכון הפתולוגי בבית החולים שבו התרחש ההליך הרפואי על מנת לשלוח את הדגימה למעבדת Tempus בארה"ב לצורך ביצוע הבדיקה. כמו כן, צוות אונקוטסט קובע מועד נוח לצורך לקיחת דגימת דם כמקור לרקמה תקינה ע"י אח/ות מוסמכים המגיעים לבית המטופל. כאשר מדובר בגידול המטולוגי, נלקחת אך ורק דגימת דם או מח עצם לצורך ביצוע הבדיקה. הדגימות נשלחות למעבדת Tempus xT בארה"ב ע"י צוות אונקוטסט.
  2. במעבדות Tempus xT מבוצעות הפקות דנ"א רנ"א מדגימת הגידול והדם וריצוף ע"י מכשור מתקדם.
  3. תוצאות הריצוף מפוענחות ע"י צוות מדענים מקצועי ממעבדת Tempus xT לצורך דיווח מדויק של השינויים שהתרחשו בגידול והתאמת טיפולים.
  4. שליחת תוצאות בדיקת Tempus xT ישירות לנבדק/ת ולרופא/ה המטפל/ת בכדי לסייע בבחירת הטיפול המתאים ביותר.


משך תהליך הבדיקה עד לקבלת התוצאות צפוי לקחת כשבועיים לקבלת תוצאות ראשוניות הכוללות את אנליזת הדנ"א. משך זמן לקבלת תוצאות אנליזת הרנ"א הוא ארוך יותר ויכול להמשך בין שבועיים לשלושה נוספים לאחר קבלת תוצאות הדנ"א.

מה מייחד את בדיקת Tempus xT?

קיימות בדיקות רבות לזיהוי שינויים גנומיים בגידול והתאמה לטיפולים ממוקדים, בדיקת Tempus xT הינה בדיקה שתוכננה במיוחד בכדי למקסם את הסיכוי למצוא טיפול מותאם אישית עבור מטופלים. בבדיקה נעשה שילוב של טכנולוגיה מתקדמת יחד עם השוואה לרקמה תקינה של המטופל ותוספת בדיקת רכיב הרנ"א ובכך הם הופכים את בדיקת Tempus xT  לבדיקה המקיפה והמדויקת מבין הבדיקות הגנומיות התקפות לשימוש.

הבדיקה תוכננה והתבססה על מחקרים המצביעים כי בדיקה גנומית מתקדמת המבצעת ריצוף דנ"א מרקמת הגידול בהשוואה לאותם גנים מרקמה תקינה ופרופיל רנ"א מלא של חולי סרטן מניבה שיעורים גבוהים יותר להתאמה לטיפולים ממוקדים ולמחקרים קליניים, וכן ממחישה את הערך הפוטנציאלי של הניתוח המשולב של נתונים קליניים ומולקולריים בפרקטיקה הרפואית.

למה יש צורך בהשוואה לדגימה תקינה תואמת?

בדיקת Tempus xT משלבת השוואה לדגימה תואמת תקינה (matched normal), כאשר דם או הרוק של המטופל משמשים כייחוס. שיטה זו מאפשרת לזהות ברמת דיוק גבוהה יותר שינויים אמיתיים המניעים את הגידול, ולכן מאפשרת בחירה משופרת של טיפולים ממוקדים כנגד שינויים ספציפיים אלו, שיעור נמוך של כוזבים חיוביים ומספר מופחת של וריאנטים עם משמעות לא ידועה (VUS). כמו כן, באמצעות האנליזה של דגימה תואמת תקינה ניתן לקבל מידע חשוב אודות נשאות תורשתית שקשורה להתפתחות הסרטן וקיימת עבורה טיפולים יעילים.

האם ניתן לקבל מידע על נשאות תורשתית באמצעות הבדיקה?

לאור השוואה לריצוף דגימה תקינה, הבדיקה גם מספקת מידע נוסף וחשוב על שינויים גנטיים העוברים בתורשה (נשאות גנטית) שזוהו אצל המטופל ורלוונטיים לטיפול בו, אך גם למשפחתו ומוגדרים כשינויים הקשורים לסיכון מוגבר לסוגים מסוימים של סרטן או תסמונות אחרות שאינן סרטניות.  שינויים אלו מדווחים בדו"ח התוצאות.

מדוע מבוצע ריצוף הרנ"א המלא בבדיקה?

ריצוף הרנ"א המלא (טרנסקריפטום) של בדיקת Tempus xT, מספק מידע נוסף על המשמעות הטיפולית של השינויים שזוהו על ידי ריצוף הדנ"א, ומאפשר סריקה מקסימלית לנוכחות של איחויים בין גנים הניתנים לטיפול, כמו הגנים ALK ו-NTRK, אשר יכולים להוות מטרה לטיפול ממוקד יעיל ביותר.

בנוסף, הכרת רמות הביטוי של עותקי הרנ"א של גנים הקשורים לסרטן מאפשרת קבלת תובנות לגבי מטרות נוספות לטיפול  והבנת הבקרה של מערכת החיסון הספציפית של המטופל ובכך להגדיל את הסיכוי למציאת טיפול מתאים.

במקרים שמקור הגידול הראשוני אינו ידוע או אינו חד משמעי, ניתן לנבא בצורה מדויקת את מקור הגידול על בסיס חתימת הרנ"א הייחודית של הגידול הנבדקת ב-Tempus xT.

האם הבדיקה נותנת מידע על התאמה לאימונותרפיה?

 Tempus xT מספקת תמונה מלאה על התאמת המטופל לאימונותרפיה באמצעות מדידה מדויקת של עומס המוטציות של הגידול וה-(MSI (Microsatellite Instability, שהינם סמנים מובהקים לניבוי גובה לאימונותרפיה.

מעבר לכך הבדיקה מספקת מידע אודות תעתיקי רנ"א של סמנים חיסוניים מרכזיים, כגון PD1, PD-L1, IDO1, TIM3, LAG3, וכן על היקף חדירת של תאי מערכת החיסון אל הגידול (TIL-Tumor lymphocyte infiltration), ולכן מספקת תובנות לגבי מעורבות מערכת החיסון בגידול של המטופל. בנוסף, Tempus xT מדווחת על מידע הקשור לאפיטופים הספציפיים לגידולים (neoepitopes), אשר יכולים למלא תפקיד חשוב בתכנון חיסונים ספציפיים לגידול.

האם ניתן באמצעות הבדיקה לנבא את המקור הראשוני של הגידול?

על בסיס אנליזת הרנ"א של Tempus xT ניתן לחזות את מקור הגידול הראשוני במקרים בהם אינו ידוע או אינו חד משמעי ב-90% מהמקרים. התוצאות תתקבלנה כדו"ח נפרד לבדיקה עם סוג הגידול שאותר.

האם ניתן באמצעות הבדיקה לבדוק התאמה לטיפול עם מעכבי פארפ (PARP inhibitors)?

ניתן לבצע בדיקה להתאמה לטיפול מסוג פארפ כתוספת לבדיקת הפרופיל הגנומי של הגידול תוך השוואה לרקמה בריאה של Tempus xT. הבדיקה נקראת HRD או בשמה המלא Homologous Recombination Deficiency.  טיפולים עם מעכבי פארפ נמצאו יעילים באוכלוסיית המטופלים אשר יש מוטציות מסוימות המתרחשות במסלול תיקון שברים בדנ"א הנקרא רקומבינציה הומולוגית. HRD מוגדר כמצב חל שיבוש במסלול התיקון של שברים שהתרחשו בדנ”א. לרוב HRD מתרחש כתוצאה משינויים שחלו בגנים BRCA1/2 או בגנים אחרים הפועלים במסלול זה ובא לידי ביטוי בתופעה המכונה  Loss Of Heterozygosity (איבוד הטרוזיגוטיות- LOH).

לאחרונה התברר, כי ניתן למדוד את תופעת ה-LOH בכדי להגדיל את אוכלוסיית החולים המתאימים לטיפול עם מעכבי פארפ.  בדיקת Tempus HRD עושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת לריצוף דנ״א בשיטה המבוססת על טכנולוגיית Hybrid Capture , המתבצעת במעבדת Tempus בכדי למדוד את סטטוס ה- HRD בגידול. הבדיקה סורקת אזורים נרחבים בדנ״א ובודקת האם עברו איבוד הטרוזיגוטיות- LOH . הבדיקה תוקפה קלינית והדגימה דיוק רב בדיווח ההתאמה למעכבי פארפ.

מה הניסיון שיש לבדיקת Tempus xT?

בדיקת ה-Tempus מושתת על מאגר נתונים קליניים עצום מהגדולים בעולם.

הפלטפורמה של חברת טמפוס מנתחת אלפי נקודות של נתונים קליניים ומולקולריים, מקשרת בין רופאים לאפשרויות טיפול עדכניות ותובנות רלוונטיות לחולים בהתבסס על הפרופיל המולקולרי הייחודי שלהם ועל ניתוחי למידה מתקדמים. באמצעות שיתוף פעולה עם רופאים, איגודים מקצועיים ובתי חולים Tempus מסייעת לקדם את תחום הרפואה מותאמת אישית לחולי סרטן.

מה כולל דוח התוצאות של בדיקתTempus xT?

  • רשימת השינויים הגנומיים הספציפיים לגידול, שכיחותם בגידול והמשמעות הביולוגית של כל שינוי.
  • שינויים תורשתיים (ג'רמינליים) ידווחו בדוח התוצאות תחת הסכמה מדעת כגון שינויים בגנים BRCA1/2, PALB2, ATM.
  • רשימת טיפולים מכווני מטרה ביולוגיים המאושרים לשימוש על ידי ה- FDA האמריקאי:
    • טיפולים המאושרים לסוג הגידול הספציפי הנבדק.
    • טיפולים המאושרים לסוג גידול אחר מסוג הגידול שנבדק, אך כנגד שינוי גנומי הזהה לזה שנמצא בבדיקה.
  • רשימת מחקרים קליניים הבודקים טיפולים מתאימים לסוג הגידול הנבדק והשינויים שזוהו בגידול.
  • מדד לאי יציבות גנומית ה- MSI ומדד עומס המוטציות בגידול ה- Tumor Mutational Burden אשר מנבאים תגובה לטיפול אימונותרפי .
  • מקור גידול ראשוני במקרים שאינו ידוע או לא חד משמעי . מדד זה ניתן כתוספת נפרדת לבדיקה.
  • תקינות מסלול ה-HRD בהקשר של התאמה לטיפול עם מעכבי פארפ. מדד זה ניתן כתוספת נפרדת לבדיקה.
  • אישור איחויים בין גנים במידה ואותרו
  • רמת ביטוי של תעתיקי רנ"א של גנים נבחרים (ע"פ רשימה) .
  • ביטוי חלבוני checkpoints של המערכת החיסונית בכללן PDL1, PD1, CTLA4, LAG3, TIM3 ועוד עבורם קיימים טיפולים בפיתוח במסגרת מחקרים קליניים.
  • דיווח על מידע מסביבת הגידול התורמים להעריך תגובה לאימונותרפיה כולל:
    • הרכב התאים המאכלס את סביבת הגידול: תאי T מסוג CD8 ו-CD4, Macrophage, NK cells ועוד בכדי להעריך תגובה לאימונותרפיה.
    • חיזוי של נאו-אנטיגנים. מידע הקשור לניאו-אפיטופים הספציפיים לגידולים ((neoepitopes.
    • סך היחס בין תאים ממקור מערכת החיסונית לתאי הגידול.

מה קורה אם אין רקמה זמינה /עדכנית לבדיקת Tempus xT?

לצורך ביצוע בדיקת  Tempus xTלגידולים מוצקים נדרשת דגימה מרקמת הגידול שנלקחה

בביופסיה או בניתוח. עם זאת, לעיתים יתברר כי אין כמות מספיקה של תאים ממאירים  בדגימת הגידול, או שאיכות הדגימה אינה עומדת בתנאי הסף המאפשרים מתן תוצאות מהימנות או שהדגימה הקיימת אינה משקפת את מצב הגידול העדכני.

במקרים שכאלה האונקולוג המטפל עשוי להמליץ על ביצוע ביופסיה נוספת או לחילופין להמליץ על בדיקת גנומית מקיפה מסוג "ביופסיה "נוזלית". Guardant360 היא בדיקה לביופסיה נוזלית מקיפה ומדייקת המאפשרת קבלת מידע על הפרופיל הגנומי של הגידול במקרים ואין רקמת גידול זמינה או מספקת לפענוח הפרופיל הגנומי.

האם בדיקת Tempus xT כלולה בסל הבריאות?

בדיקת Tempus xT אינה כלולה בסל הבריאות נכון להיום. הבדיקה זמינה לרכישה פרטית וקיימים עבורה החזרים במסגרת ביטוחים משלימים של חלק מקופ"ח וביטוחים פרטיים בהתאם לסוג הפוליסה.

האם בדיקת Tempus xT מכוסה על ידי ביטוחים משלימים ו/או ביטוחים פרטיים?

ביטוחים משלימים של חלק מקופ"ח מעניקים החזר חלקי של עלות בדיקת Tempus xT, בהתאם לסוג הביטוח. יש לפנות לקופ"ח אליה אתם שייכים בכדי לברר זכאות להחזר.

ביטוחים פרטיים מסוימים מכסים את עלות הבדיקה או חלק ממנה לפי סוג הפוליסה של המבוטח. צוות אונקוטסט יישמח לברר עבורך את הזכאות להחזר מול חברת הביטוח.

מבוטחי  הראל, הפניקס, מגדל ומנורה זכאים להחזר ישיר דרך חברות הביטוח ובאם יש צורך המבוטח יישא רק בהפרש הכספי. מבוטחי חברות ביטוח אחרות, יקבלו החזר עבור עלות הבדיקה כנגד הצגת חשבונית בהתאם לזכאות.

רפואה מותאמת אישית למתמודדים עם מחלת הסרטן

שוחחו עם הרופא המטפל שלכם אודות בדיקה לפרופיל מולקולרי רחב לצורך קבלת החלטה מושכלת על אפשרויות טיפול העומדות לרשותך.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת ה-Tempus xT , Tempus xT הינה בדיקה גנומית פורצת דרך על רקמת הגידול בהשוואה לדגימה מרקמה תקינה המיועדת לחולי סרטן בשלב מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקה מאפשר לזהות את מירב השינויים שהתרחשו בתאי הגידול לכן יכול לסייע להגדלת אפשרויות הטיפוליות הקיימות בסרטן.

מקורות ספרות:

  1. Leighl, N. B. et al. Clinical utility of comprehensive cell-free DNA (cfDNA) analysis to identify genomic biomarkers in newly diagnosed metastatic non-small cell lung cancer (mNSCLC). American Association of Cancer Research 2019 Annual Meeting April 2, 2019
  2. Turner NC et al. Circulating tumour DNA analysis to direct therapy in advanced breast cancer (plasmaMATCH): a multicentre, multicohort, phase 2a, platform trial. Lancet Oncol (2020).
  3. Gupta R et al. Guardant360 Circulating Tumor  DNA Assay Is Concordant with FoundationOne Next-Generation Sequencing in Detecting Actionable Driver Mutations in Anti-EGFR Naive Metastatic Colorectal Cancer. The Oncologist 2019;24:1–9.
  4. Zill, O. A. et al. The Landscape of Actionable Genomic Alterations in Cell-Free Circulating Tumor DNA from 21,807 Advanced Cancer Patients. Clinical Cancer Research. Published August 2018.
  5. Stetson, D. et al. Orthogonal Comparison of Four Plasma NGS Tests With Tumor Suggests Technical Factors are a Major Source of Assay Discordance. JCO Precision Oncology. 2019

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דברו איתנו

אתם לא לבד! נציגי השירות שלנו עומדים לרשותכם בשעות פעילות המענה בימים א'-ה' בין השעות 08:00-17:00, אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם.

דילוג לתוכן